miercuri, 1 februarie 2012

ROLUL EDUCATIEI IN COMBATEREA DISCRIMINARII


“ Tot ceea ce n-avem la nastere si de care avem nevoie cand suntem mari, ne este dat prin educatie. Aceasta educatie ne vine de la natura, de la oameni sau de la lucruri. ” Jean Jacques Rousseau
Cuvântul educație derivă din substantivul „educatio” care înseamnă creștere, hrănire, cultivare. Educația are sarcina de a pregăti omul ca element activ al vieții sociale. Platon definea educația ca fiind „arta de a forma bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru virtute ale acelora care dispun de ele.” Aristotel, în lucrarea sa „Politica”, considera că „educația trebuie să fie un obiect al supravegherii publice, iar nu particulare”.
Ca orice sistem de invatamant, si cel romanesc are carentele lui. El poate fi deci imbunatatit. El a fost modelat in functie de viziunea despre rolul invatamantului pe care comunistii din estul Europei au mostenit-o de la marxism-leninism, acesta din urma preluand-o si el la randul lui de la liberalismul capitalist care prevaleaza si azi in Europa si in lume. Aceasta viziune este una prea utilitarista, care face din invatamant in principal un instrument prin care individul se pregateste pentru piata muncii. Prea des se pare ca asta e tot ce importa. Rolul educatiei ca scop in sine nu mai exista, si ma intreb daca a existat vreodata. Rolul invatamantului in sensul rousseauist, de pepiniera de buni cetateni, este astfel suprimat practic. Nivelul educatiei ne defineste pe noi ca popor. Nu imi este indiferenta soarta acestui sistem, sistem in care m-am format si care m-a ajutat sa devin ceea ce sunt astazi. Insa, daca stau sa-l analizez din perspectiva prezentului, cred cu tarie ca m-am numarat printre exceptii. Nu am avut profesori care sa ceara avantaje materiale in schimbul unor note mari, meditatii pentru a le intra in gratii sau dascali care sa faca favoritisme in functie de situatia financiara a elevului.
Astazi, cu siguranta intalnim situatia prezenta in domeniul educațional, in care s-ar putea susține că un student a fost exclus de la o instituție de învățământ, program, oportunitate, împrumut, grup de studenți, burse pe motiv ca ar fi băiat sau fată. sub mesajul „În şcoală nu este loc pentru discriminare. Cunoaşte-mă înainte să mă judeci”, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) a lansat campania de comunicare în cadrul proiectului „Evaluare de impact şi diseminarea rezultatelor programelor Phare - Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate”.
Obiectivul general al acestui proiect este de a îmbunătăţi accesul la educaţie al grupurilor dezavantajate (cu focalizare pe romi şi pe copiii cu dizabilităţi) şi de a promova educaţia incluzivă, pentru combaterea excluziunii sociale şi a marginalizării şi pentru respectarea drepturilor omului şi a şanselor egale la educaţie. Educatia este menita sa actioneze la nivelul mentalitatilor, sa formeze un cetatean motivat sa se integreze in comunitate sau sa accepte integrarea. Masurile existente nu acopera adevaratele necesitati ale minoritatii. Masurile care se adreseaza populatiei rome in domeniul eduatiei au obiectiv pe termen lung, menit sa schimbe mentalitati peste cel putin o generatie. Trebuie introduse si masuri cu obiectiv pe termen scurt care vizeaza schimbarea mentalitatii dar si integrarea eficienta intr-un timp mai rapid. Exista deja masuri in domeniul educatiei dar nu toate sunt accesate si aduc avantajele copiilor de etnie rroma. De exemplu, acestia au locuri speciale in scoli si facultati, dar ar trebui imbunatatite metodele prin care sa ii ajutam sa ramana in scoli, sa aiba note de trecere, chiar mai bune. Doar 20% dintre copii romi de varsta corespunzatoare sunt inscrisi la gradinita. O patrime din numarul de romi nu au facut nicio clasa si apropae jumatate dintre ei au facut maxim 4 clase. Deci ar trebui pe langa masurile actuale sa introducem alte masuri care sa faciliteze masurile prezente, astfel incat sa le creem copiilor romi un mediu propice de invatare. Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămînt din România va cuprinde, pentru prima dată, Comisia pentru combaterea şi prevenirea discriminării, cu misiuni foarte clare: să elaboreze planuri de acţiune pentru prevenirea şi combaterea discriminării, să elaboreze şi să implementeze coduri de conduită a personalului şi a elevilor, care să reglementeze comportamente nondiscriminatorii. În privinţa Consiliului Naţional de Etică, „experinţa ultimilor ani a impus, practic, întoarcerea la valori. Instituirea unui cod de etică în viaţa şcolii credem că va determina o schimbare de atitudine şi în ceea ce priveşte nondiscriminarea“. Raportul “O şcoală pentru toţi” analizează accesul copiilor rromi la o educaţie de calitate în sistemul învăţămîntului din România, folosind date cantitative şi calitative din 100 de unităţi de învăţămînt cu ponderi diverse de elevi de etnie rromă. Conform, Radio rance International, 84% dintre români nu ar fi dispuşi să bea apă din acelaşi pahar cu un homosexual sau un bolnav de SIDA, iar 72%, din acelaşi recipient din care a băut un etnic rom, asta arată datele ultimului sondaj realizat de Totem Communication la comanda Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.
De-a lungul istoriei, educația și-a demonstrat rolul vital pentru dezvoltarea civilizației, culturii umanității, pentru creșterea gradului de ordine și raționalitate în viața socială, pentru cultivarea valorilor spirituale și conferirea în acest fel a unui statut elevat condiției umane.
Consider ca educatia in Romania, este unul dintre punctele de mare interes, si care necesita o abordare amanuntita, deoarece problemele de la nivelul invatamantului romanesc prezinta situatii dezastruoase, adevarate neplaceri pentru toti cei interesati de aceasta latura. Poate ca multi dintre noi, acuzam doar cadrele didactice de rezultatele nesatisfacatoare din ultimii ani sau altii, elevii si studentii care nu mai prezinta acelasi interes de alatadata fata de materiile de studiu, fata de profesori sau chiar fata de institutiile statului. Insa, in ceea ce ma priveste, consider ca toate aceste probleme apar pe fondul unei colaborari defectuoasa intre cele doua centre, carora li se alatura lipsa respectului si a normelor de conduita, dezinteresul fata de sine si de binele comun, dar si orientarea catre activitati care duc doar la deteriorarea personalitatii si a celor din jur.
În concluzie, prin educație se dorește dezvoltarea conștientă a potențialului biopsihic al omului și formarea unui tip de personalitate solicitat de condițiile prezente și de perspectiva societății. Educația are următoarele caracteristici: pune accent pe oameni, urmărește dezvoltarea unor calități umane și explorarea orizonturilor, este orientată predominant spre pregătirea pentru viață, are în vedere, cu precădere, întrebări asupra existenței, vizează cu precădere dezvoltarea unei stări sau a unei structuri atinse, finalitatea în educație îmbină viziunea pe termen scurt cu cea pe termen lung. Activitatea educațională este dinamică și flexibilă în același timp, iar educația stimulează idealul ființei umane exprimat prin „a fi și a deveni”.

2 comentarii:

  1. O diagnoza succinta dar reala a sistemului de educatie romanesc si a ceea ce ofera sau ar trebui sa ofere acesta.

    RăspundețiȘtergere
  2. O diagnoza succinta dar reala a sistemului de educatie romanesc si a ceea ce ofera sau ar trebui sa ofere acesta.

    RăspundețiȘtergere