luni, 26 noiembrie 2012

Centrul Vechi - Bucuresti


Centrul Vechi al Capitalei, 26 noiembrie 2012. Experienta traita abia astazi, dupa zecile de ori in care am calcat stradutele acestui loc. Probabil ca, nici la o data viitoare si nici dupa mai multe, nu imi dadeam seama de ceea ce am reusit astazi sa inteleg.

Cand spuneti “vechi”, la ce va ganditi? Eu una, ma gandesc la un loc incarcat de istorie, ale carui urme inca se revad si care, se conserva de-a lungul timpului. Probabil ca, daca nu aveam o anumita tema de facut si daca nu imi trebuiau detalii culese, nu descopeream niciodata adevaratele “comori” pe care Centru Vechi le are.

Da. "Comori." O sa dau doar cateva exemple. Pentru ca am avut de realizat o cercetare antropologica, a trebuit sa urmarim mai multe aspecte ale dezvoltarii acestui centru urban. De cand am plecat de acasa, m-am gandit ca cel mai vechi aspect pe care l-as putea cerceta in mai amanunt, ar fi constructiile vechi care si-au pastrat obiceiul activitatiilor, inca din timpurile demult apuse.

Am ajuns la Pasajul Francez, unde mare scria “Reparatii bijuterii. Ceasornicarie”. Inchis, praf de doua degete, pe mobila veche. La cativa pasi mai incolo, un om vine catre mine, vazand ca incerc sa deslusesc ce se intampla odata acolo. Imi spune “... acolo este Giuvaierul, functioneaza si astazi, insa in faliment. Astazi Centrul Vechi este reprezentat de catre cafenele si restaurante.” Cum sa functioneze in faliment? Cum sa cred ca inca se mai desfasorara activitati, cand se vedea clar ca pasii cuiva nu mai trecusera demult pe-acolo? Continua si imi spune.. “da, se lucreaza asa, ... doar din pasiune, pentru amintirea vremurilor VECHI.”

Pe o alta straduta, emblematicul magazin ADIDAS. Evident, cu ultramodernele sale vitrine, geamuri si podele in care ti se reflecta imaginea. Constructie de ultima generatie, in Centrul Vechi, care, purta cu mandrie bulinuta “Monument Istoric”. Intru si il gasesc pe baiatul care vindea, foarte deschis la conversatie, care imi marturiseste: “Da, monument istoric, am pastrat scara interioara (care, bineinteles, era si ea super-reconditionata), veche de 110 ani. Parerea mea a fost clara: nu avea cum, acea cladire care acum era ca cele din Piata Unirii, sa fie in Centrul Vechi, cu atat mai mult, trecuta la "Monumente Istorice".

Mai departe. WU XING – Mancare chinezeasca. La fel, super-aranjat, in contradictoriu clar cu termenul de “vechi”. Putin dezamagita de ceea ce vedeam (desi, nu era prima oara cand ma aflam aici, insa era prima oara cand tratam totul din cu totul si cu totul alte puncte de vedere), o placuta veche imi surade “Aici venea Mihai Eminescu, atunci cand scria pentru ziarul “TIMPUL”. Locul in care poetul nostru scria si datorita caruia de foarte multe ori, poporul roman este unul laudat, nu era incadradat ca facand parte din “Monumente Istorice”. Mai mult decat atat, astazi, in acel loc, se consuma mancare cu specific chinezesc!!

CROITORIE. Scris cu litere rosii, vechi, unele aproape roase de trecerea anilor. Cladire neamenajata dupa ultimele “racnete”, exact asa cum apar toate spatiile din ziarele vechi, de pe la 1850-1900. Intru (impacata ca in final, voi avea despre ce sa vorbesc, ca “vechi”) si intalnesc o doamna, la cam 50-60 de ani. Ii spun ca am nevoie de cateva informatii pentru ca este unul dintre putinele locuri vechi, care isi continua si activitatea. Reactia dansei: isi pune mainile in cap si imi spune: “Mai, fata, m-am saturat sa tot vina lumea la mine sa ma intrebe. Da, nu am reconditionat nimic pentru ca de-asta se numeste “Centrul Vechi”, clientii mei sunt aceiasi de zeci de ani, iar croitorie a fost dintotdeauna.”

Parerea mea. Centrul Vechi al Bucurestiului este locul unde sunt adusi toti strainii doar pentru a-i atrage financiar. Sa fim seriosi, cu totii cand mergem in alte tari, dorim sa vedem traditii, locuri, pastrate in timp. Asa si cu Lipscani-ul nostru. De ce sa-l aduci pe unul sa vada o casa memoriala, de ce sa-l aduci sa vada traditia veche sau de ce sa stea la un pahar de bere intr-un spatiu vechi, dar reconditionat in conformitate cu legislatia? Mai bine, sa isi cumpere de la Adidas, sa bage fast-food cat cuprinde, dar toate astea alaturi de un minunat ghid, care sa preaslaveasca magnificul nostru CENTRU VECHI.

Da, Centru Vechi doar cladirile de la nivelul 1, cu geamuri sparte, unde nimic nu exista (doar vezi asa, trecand, carti puse unele peste altele sau ghivece cu flori, dar fara flori) sau spatiile comerciale in care nu se mai intampla nimic, pe geamurile carora vezi hartia alba, scrisa cu greseli gramaticale. Citez, “SA MUTAT”.

Avem de toate, avem oameni, avem locuri, avem istorie! Dar.. nu avem cap sa valorificam!

2 comentarii: